Volg ons
website verbeterpunten

7 tekenen dat jouw website toe is aan verbetering

Jij bent ondernemer. Je hebt een eigen bedrijf én een website. Goed bezig! Een website is namelijk hét digitale visitekaartje voor jouw onderneming. En wist je dat uit onderzoek blijkt dat 3 op de 4 klanten eerder kiest voor een dienst of product als de online informatie klopt? Maar, wanneer heb jij voor het laatst écht goed naar je website gekeken? Is je website wel goed vindbaar in zoekmachines? En doet je website nog wel wat hij moet doen? Wij zetten de 7 tekenen op een rij die aangeven dat het tijd is voor verbetering! 

 

1. Je website is te traag

Een trage website is killing! Consumenten zijn steeds veeleisender geworden. Als jouw (potentiële) klant niet binnen 2 seconden vindt wat hij zoekt, verlaat hij je site en gaat hij door naar je concurrent. Dat is op zich al vervelend genoeg. Maar wist je dat Google je hier ook genadeloos op afstraft? Een trage website betekent een lagere positie in Google. Zo vinden steeds minder mensen jouw site.

 

2. Je website werkt niet (goed) op mobiel

Ook dit zien we vaak. Een website die er prima uitziet op een gewone computer (desktop). Echter, zodra je dezelfde site op een kleiner scherm bekijkt – bijvoorbeeld op je tablet of telefoon – blijft er niets over van het ontwerp van de website. De tekst wordt onleesbaar, het overzicht is weg, afbeeldingen staan op gekke plekken, enzovoorts. En ook hier kijken zoekmachines zoals Google naar.

 

3. Je website heeft een rommelig design

Het oog wil ook wat, klopt. Maar dat is niet de belangrijkste reden waarom een goede website een straks design heeft. Google (daar issie weer) beloont websites met een hoge gebruikersvriendelijkheid. Als een bezoeker langere tijd op je site rondhangt, op verschillende links klikt en meerdere pagina’s bezoekt, interpreteert Google dit als een ‘tevredenheidssignaal’. Google erkent de gebruikersvriendelijkheid van je website en geeft je zo meer punten.

 

4. De teksten op je site zijn niet SEO-proof

De juiste tekstuele content is ook zo’n punt waarop Google je enorm kan belonen of afstraffen. Websites met juiste, relevante teksten scoren beter. Je kunt Google helpen om jouw relevante teksten te vinden met bijvoorbeeld een goede meta description (omschrijving) van iedere pagina op je site. Zo vertel je potentiele bezoekers kort en bondig wat ze kunnen lezen op de pagina. Een sterke meta description overtuigt bezoekers om op de link te klikken. En hoe meer klikken, des te meer Google je beloont met een goede positie.

Daarnaast creëer je met iedere interessante blog een nieuwe ingang voor potentiële klanten om jouw website te vinden. En hoe meer goede ingangen je creëert, hoe beter je website als geheel gaat presteren. Tijd dus om je webteksten én meta descriptions te optimaliseren!

 

5. Je website heeft geen SSL-certificaat

Sinds 25 mei 2018 is een SSL-certificaat verplicht voor alle websites in Nederland die persoonlijke gegevens verwerken. Heb jij een webshop of contactformulier? Dan verwerk je persoonsgegevens en móet jouw website dus een SSL-certificaat hebben. Daarnaast markeert Google sinds juli 2018 websites zonder dit certificaat aan als onveilige websites. Dit is uiteraard van invloed op je positie in de zoekresultaten van Google.

 

6. Je kunt zelf weinig of niets aanpassen op je website

Naast een website die gebruiksvriendelijk is voor de bezoekers van je website, is het fijn als jij zelf óók goed overweg kunt met je website achter de schermen. Even snel een nieuw artikel plaatsen, een tikfoutje wijzigen, verouderde informatie verwijderen of een nieuwsupdate delen. Dat moet zo gepiept zijn.

Je bespaart enorm veel tijd (en geld) als je website is gebouwd in een fijn CMS (contentmanagementsysteem) zoals WordPress. Deze systemen zijn erg gebruiksvriendelijk en intuïtief. Zo pas je eenvoudig zelf dingen aan op je website.

 

7. Je hebt geen inzicht in de prestaties van je website

Hoe vaak wordt jouw website bezocht? Welke pagina’s vinden je bezoeker het meest relevant? Hoelang blijven ze op een pagina? Op welke links klikken ze het meest? En belangrijker nog… bekijken ze de juiste pagina’s en klikken ze op de juiste knoppen? Als je dit inzicht niet hebt kun je je bezoekers ook niet sturen. En pas als je bezoekers kunt sturen verhoog jij het aantal offerteaanvragen of webshopaankopen én je positie in Google.

Een goede website biedt dit inzicht, zonder dat je een Google Analytics expert hoeft te zijn.

 

Is jouw website toe aan verbetering? 

Je weet nu waar een goede website aan moet voldoen en waarom deze punten zo belangrijk zijn. Maar hoe scoort jouw huidige website nu precies? Wij maken het graag inzichtelijk voor je met een praktische webscan. Wij analyseren jouw website aan de hand van de belangrijkste punten en bespreken de resultaten met je. Zo kun je zelf direct aan de slag met enkele quick wins of wij ontzorgen je volledig met goed presterende (nieuwe) website.

Klinkt goed, toch?! Vraag meteen een gratis web scan aan of bel ons even voor meer informatie via 0416 – 44 10 03.